Yogaställning Krigaren

Svenskt namn på yogaställningen: Krigaren

Namn på yogaställningen: Virabhadrasana / Warrior Pose I and II

Svårhetsgrad på yogaställningen: Medel

Typ av övning: Stående ställningar

Att tänka på: Det finns flera varianter på yogaställningen krigaren. nedan visas två av de vanligaste.

Startposition:/Slutposition:
Krigaren 1:
Ställ dig bredbent med händerna på höfterna. Vrid kroppen sakta. Låt det bakre benet vara rakt medans det främre benet är böjt i nästan 90 graders vinkel. Sträck ut armarna sakta. handflatorna ska vara vända mot marken. Titta framåt på den främre handens fingrar. Försök hålla positionen under 10 långsamma andetag. Gör sedan om positionen med det andra benet framåt.


Krigaren 2:
Stå bredbent med händerna på höfterna. Vrid hela kroppen. Sträck det bakre benet. Skjut fram höften för att få med ljumskarna i rörelsen. Böj det främre benet i ca 90 graders vinkel. Sträck upp armarna ovanför huvudet. Låt handflatorna mötas med fullt sträckta armar. Fäst blicken på händernas tummar eller himlen. Försök hålla positionen under 10 långsamma andetag. Gör sedan om positionen med det andra benet framåt.

Stå som om du siktar med en pil och båge
Krigaren version 1: Känn hur energin följer den rätta armlinjen genom kroppen under andningen
Virabhadrasana Stående ställningar övning.
Krigaren version 2: Skjut fram höften så ljumskarna kommer med i övningen.




Virabhadrasana Stående ställningar övning.

Yogaställningen Krigaren. Lägg märke till fotvridningen och vinkeln på frambenet.